10. juni 2017: “Geofysisk drømmedag” (vårekskursjon)

allegt70_geofysisk_inst
Vårekskursjonen 2017 fant sted lørdag 10. juni, og feiret Geofysisk institutt sitt hundreårsjubileum. Klikk her for program og bilder fra arrangementet.

Geofysisk institutt åpnet i 1917, og har gjennom hundre år vært et ledende senter for geofysisk forskning i Bergen, Norge og i verden. Den første instituttlederen, Bjørn Helland-Hansen og hans mangeårige makker Fridtjof Nansen er blant de fremste pionerene innen fysisk oseanografi. ”Bergensskolen i meteorologi”, ledet av Vilhelm Bjerknes, er anerkjent som opphavet til den vitenskapelige værvarslingen, og oppdaget blant annet frontene på værkartet. Da Kong Haakon VII i 1946 la ned grunnsteinen for Universitetet i Bergen, var det for byggingen av fløyene til Geofysen, mens Universitas Bergensis’ første rektor var Bjørn Trumpy, leder for Avdeling for jordmagnetisme ved Geofysisk Institutt.

Geofysisk institutt har hatt både oppturer, nedturer og fargerike personligheter. I anledning Institutts hundreårsjubileum fikk Selskapets medlemmer ferske foredrag om byggets historie, geofysisk forskning gjennom hundre år, samt smakebiter på klimaforskningen som foregår i Bergen i dag. Det var også omvisninger på værsalen, film om værvarsling før og nå, omvisning ved Universitetet i Bergens nye klima-klynge som flytter inn nå i mai, samt felles lunsj.

Program for dagen:
10:00 Velkomst i aulaen v/preses Finn Gunnar Nielsen
10:15 Seniorarkitekt Åse Tveitnes: ’Geofysen – freda og i full vigør’
10:45 Beinstrekk
10:55 Forsker Magnus Vollset: ’Geofysisk forskning gjennom hundre år’
11:25 Beinstrekk
11:35 Instituttleder Nils Gunnar Kvamstø: ’Klimaendringer, simulerte og observerte’
12:05 Lunsj i kantinen
13:00 Omvisninger:   – Vervarslinga på Vestlandet
– Klimaklyngen / Bjerknessenteret for Klimaforskning
– Værvarsling før og nå (film)
Programmet er slutt ca. 15.00.

Bilder fra arrangementet:

Preses Finn Gunnar Nielsen takker Åse Tveitnes for et godt innlegg om fredning og restaurering av Geofysen og andre universitetsbygg.
En omvisning på Geofysen innebærer selvfølgelig også et besøk i tårnet.
Fra den nyoppussede klimaklyngen. Opprinnelig var dette rommet et drivhus, og arkitekturen er bevart inn i dagens møterom.
Instituttleder Nils Gunnar Kvamstø forklarer hva kaosteorien har betydd for værvarsling og modellering av atmosfæren.
På vei inn i Universitetets nye klimaklynge.
Loftet har måttet vike for klimaklyngens nye foredragssal.
Foredragsholderne: Åse Tveitnes, Nils Gunnar Kvamstø og Magnus Vollset.